Eeva Åkerblad |
Unelmieni
dokumenttiprojektissa kiertelisin suomalaisia syrjäkyliä ja taajamia.
Tutustuisin paikallisiin pienyrittäjiin, järjestöihin, taiteilijoihin ja
kulttuuritoimijoihin. Ihmisiin, jotka pitävät yllä talkoovoimin tai elantonsa
eteen erikoiskauppaa, lomakeskusta, museota, taidegalleriaa, kesäteatteria tai
ties minkälaista vetonaulaa, vaikka ostovoimat ja muuttovirrat väistämättä ja
kiihtyvällä tahdilla kulkevat toisiin suuntiin. Mikä heidät saa tekemään,
luomaan, kokeilemaan ja yrittämään?
Dokumenttini on vielä
tekemättä, mutta erään (syntymäpaikkakunnaltani) Teuvalta saamani toimeksiannon
myötä olen jo päässyt kurottelemaan aihetta kohti. Olen toimittanut tekstejä
siirrettävästä saunasta, jonka nuoret rakensivat kahdeksassa päivässä
(siirrettävien saunojen kokoontumisajoja varten, tietenkin) sekä vanhan navetan
edessä laiduntavista esikuviensa kokoisista puulehmistä. Olen kirjoittanut
esimerkiksi kahvila-, pizzeria, kirpputori-, lankakauppa-, vaateliike- ja
valokuvaamoyrittäjistä, joista toiset vasta aloittelevat ja toiset pyörittävät
kauppaa jo ties monennessa polvessa.
Tekstit ovat nähtävillä
Teuva täynnä tarinoita -verkkosivustolla, joka esittelee palasia paikallisesta
elämänmenosta. Toimeksiantooni kuului toimittamista, haastattelujen
tekemistä, kirjoittamista, verkkosivuston luomista, logosuunnittelua ja
kuvaamista. Sivusto on osa EU-rahoitteista Leader-kehittämishanketta, ja sitä
täydennetään tarinoilla edelleen.
Ihmisen tarve kokea ja
tehdä kulttuuria on vääjäämätön. Jos tarjontaa ei ole, tuntuu aina löytyvän
joku itsepintainen, joka sitä alkaa tuottaa, oli asuinseutu mikä tahansa.
Vireyden tuntu ei ole aina suoraan verrannollinen asukasluvun kanssa. Tämä
näkyy pitkin poikin Suomea mitä ihanimmilla, absurdeimmilla, ällistyttävimmillä
ja ihmetyttävimmillä tavoilla. Kesäisten maanteiden varsilla vilisee kyllä
huoltoasemaketjuja, männynrunkoja ja peltoja, mutta myös paljon muuta. On
mainoskylttejä tapahtumista, esityksistä ja markkinoista. On ITE-taidetta,
latokahviloita, muistomerkkejä ja koko kirjo käyntikohteita. Siis kaikenlaista
kerrassaan rakastettavaa sivuseutujen omintakeisuutta, joskus eksentrismiäkin.
Mikä tässä maailmassa
sitten niin vetää minua puoleensa? En haluaisi selittää kaihon, ihailun ja
lempeän melankolian sekaista kunnioitustani ja kiintymystäni vain nostalgialla,
“kotiseutuylpeydellä” tai jonkinlaisella maaseudun rapautumisen
romantisoinnilla. Ironialla en ainakaan. Ehkä se on enemmän rakkautta
omaehtoiseen tee se itse -mielenmaisemaan, suuruudenhulluuteen, toiveikkuuteen –
kaikenkirjavaan inhimillisyyteen.
Selkeästi en ole
viehtymyksessäni ainut. Aiheesta on jo esimerkiksi Jantso Jokelin ehtinyt
kirjoittaa mainion esseen. Isketäänpä samaan kultasuoneen myös Ylen
Egenland-ohjelmasarjassa, “ihmisten näköisessä matkaoppaassa Suomeen”.
Tarinallistamiseen sinänsä on minusta suhtauduttava
lämmöllä, mutta varauksella. Sivuston tarinoita kirjoittaessani oivalsin pian,
millainen vastuu tarinallistamiseen liittyy, etenkin, kun kyseessä ovat oikeat
ihmiset. On jaksettava kysyä: Kenen tarina kerrotaan, kuka sen kertoo, millä
keinoin ja miksi? Kenen tarinaa ei kerrota? Mitä nostetaan etualalle, mitä
leikataan kokonaan pois, ja kuka sen päättää? Missä menevät journalismin,
taiteen, sisällöntuotannon ja mainonnan rajat? Mitä on tarinallistajan etiikka?
Kertomusmuodon voimasta ja vaaroista kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti
tutustua Kertomuksen vaarat -tutkimusprojektiin.
Tämän silti tiedän:
ihminen on tavattoman kiinnostava. Ja se, että toisen ihmisen kertomia asioita
saa siirtää sanoiksi, virkkeiksi ja jopa kokonaisiksi tarinoiksi muiden silmien
alle, on paitsi kunnia- myös vastuutehtävä.
Eeva Åkerblad
Kirjoittaja on
kirjallisuudesta valmistunut FM, joka opiskelee kirjoittamisen perusopintoja.
Työskentelee kulttuurialan yrittäjänä ja ohjailee kirjoittamisen ilon ja
tekemisen pokan äärelle pääasiassa lapsia ja nuoria, mutta yhä enemmän
myös itseään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti