keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Hyötyvätko organisaatiot bloggaamisesta?

Kuva: CC Steve Bridger
Kimmo Svinhufvud kysyy, miksi asiantuntijan tai sellaiseksi haluavan kannattaa pitää blogia
(http://www.kokonaisvaltainenkirjoittaminen.fi/2010/09/01/mita-hyotya-bloggaamisesta-on/)
Minä kysyin tietokirjoittamisen kurssilla, miksi organisaatiolla kannattaisi olla blogi?

Organisaatioblogille löydän ainakin seuraavat viisi hyötyä:

1) Palveluista ja tuotteista kertominen

Blogi on yksi tapa kertoa palveluista ja tuotteista. Myyntiotetta kannattaa silti varoa. Blogi ei saa tuntua markkinoinnilta. Tuotteista ja palveluista kannattaa kertoa neutraalisti, jättää superlatiivit sivuun, tarjota lukijaa hyödyttävää tietoa. Tälle niin kutsutulle sisältömarkkinoinnille organisaatioblogi on mitä oivallisin alusta.

2) Vuoropuhelun luominen ja ylläpitäminen

Blogi mahdollistaa vuoropuhelun ihmisten välillä. Blogissa saa olla rento, tuttavallinen ja hauska. Organisaatioblogin kirjoittajana et kirjoita neutraalia tekstiä kasvottomalle massalle, vaan kirjoitat henkilökohtaisella otteella mieluiten omalla nimelläsi. Blogista tekee blogin kommentointimahdollisuus. Blogin sielu ei ole olla business-to-business, eikä edes business-to-customers, vaan human-to-human. Ihmiseltä ihmiselle.

3) Asiantuntijuuden kasvattaminen

Asiantuntijat voivat blogin kautta tuoda esiin asiantuntija-alueitaan. Ja vielä parempaa – kasvattaa asiantuntemustaan. Blogi on yksi väylä verkostoitua ja saada uusinta tietoa. Blogi tarjoaa asiantuntijalle kanavan yhteydenottoihin.

4) Näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattaminen

Hyvin huollettu, aktiivisesti päivittyvä blogi lisää tunnettuutta ja tukee positiivista brändinäkyvyyttä. Otetaanpa testi. Haluat tietää, miksi helmikuussa on ollut niin paljon pilvisiä päiviä. Googlen kärkihakutuloksien kautta päädyt sääpalveluita tarjoavan yrityksen blogiin, jossa valistunut meteorologi kertoo viime päivien pilvimassojen muodostumisen syistä. Siinäpä organisaatio paikallaan, tuumit.

5) Yrityskansalaisuus, yhteiskuntavastuu

Organisaatiollasi on sanottavaa ilmastonmuutoksesta, näppinsä pelissä nuorten työllistämisessä, näkemys juuri nyt mediassa jylläävään sähkönkulutus-keskusteluun. Kerro se blogissa! Blogi on oiva tapa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Se tarjoaa yhden vaikutuskanavan. Tarttuminen ajankohtaiseen keskusteluun lisää organisaatiosi mainetta ajan tasalla olevasta, aktiivisesta ja yhteiskuntaan vaikuttavasta organisaatiosta.

Rohkenen siis vastata, että organisaatiot hyötyvät bloggaamisesta. Mutta vain tällä ehdolla: hyvä organisaatioblogi ei synny sattumalta vaan vaatii taakseen järkevät tavoitteet, systemaattista työtä ja jatkuvaa kehittämistä – aivan kuten mikä tahansa organisaation viestintäpalettiin kuuluva kanava.

Lotta

5 kommenttia:

1. Tässä varsinkin kohta 2 osui kohdalle! Minua pyydettiin ystäväni kanssa bloggaamaan eräälle yritykselle. Käsityksemme olivat kuitenkin niin kaukana toisistaan ettei yhteistyöstä loppujen lopuksi tullut mitään. Yritys olisi nimittäin halunnut meidän bloggaavan niin, ettei persoonamme tule esille. Emme olisi saaneet edes nimiämme käyttää. Yritimme selittää oman näkemyksemme: ettei yritysblogin tarkoitus ole olla kasvoton robotti, jossa pelkästään kerrotaan jotakin (tuotteista ym.) sillä tätä varten ovat yrityksen verkkosivut. Ja jos kirjoitamme, meillä on oikeus julkaista nimemme kirjoituksen alla. Tätä ei hyväksytty joten sopimus purettiin. Tuolloin epäilimme, olimmeko tehneet oikein, mutta onneksi tämänkaltaiset kirjoitukset vahvistavat asian! Kiitos siis tästä, juuri näinhän se on! PS. Kyseisen yrityksen blogisivuja ei ole päivitetty sen jälkeen kun kolme kuukautta sitten ne heille suunnittelimme ja avasimme. - Moona

VastaaPoista
  2. Oikein hyvä kirjoitus ja oivallinen tiivistys bloggaamisen eduista! Tuo Moonan kommentti taas valaa uskoa siihen, että koulutukselle on tarvetta jatkossakin! :) Jotta bloggaaminen olisi hyödyllistä, on lukijan oltava keskiössä. Lukijaa kiinnostavat esimerkiksi välittömästi saatu, vastikkeeton hyöty (= sisältömarkkinointi) ja ihmiset (omilla nimillään).

VastaaPoista
  3. Kohdasta 2 minäkin: Nyt on yleistynyt sisällöntuotannon tarjoaminen palveluna yrityksille eli ulkopuolinen konsultti bloggaa yrityksen nimissä. Näen, että juuri tuo ulkopuolisten leipäpappien käyttö on yksi syy siihen, että yritysten blogit ovat niin hengettömiä. Sinällään ulkopuolisen bloggaajan käytössä ei ole mitään pahaa, mutta kirjoittajan täytyy mielestäni olla hyvä, jotta hän pystyy kirjoittamaan yrityksen näköistä ja rentoa tekstiä - ja tietenkin yhteistyön toimeksiantajaan on toimittava. Miten tässä sitten käytännössä tapahtuu: Sisällöntuotanto halutaan valitettavan usein ostaa halvalla, jolloin sitä lahjakasta kirjoittajaa ei välttämättä saada tai hänelle maksetaan niin kehnosti, että motivaatio ei ole kovinkaan kaksinen. Bloggauksen olemusta ei myöskään välttämättä ymmärretä kuten tuossa ensimmäisessä kommentissa olleessa casessa näkyy käyneen, sitten tehtäväksi annetaan kirjoittaa tylsiä tuotekuvauksia. Koulutuksen parissa tosiaankin riittää työsarkaa ja etenkin ne tilaajat tarvitsevat koulutusta, tsemppiä työhön!

Vastaukset
    1. Asiantuntijatyössä tarvitaan yhä monipuolisempia kirjoittamisen taitoja, bloggaaminen on tästä yksi hyvä esimerkki. Iloisena olemme huomanneet, että kirjoittamisen opintoihin hakee yhä enemmän henkilöitä, joilla on tarve nimenomaan työelämän kirjoittamistaitojen vahvistamiseen.

Poista
  4. Kiitos hyvistä kommenteista! Henkilökohtaisella otteella on blogissa aivan erityinen arvo. Anonyymiin viestintään tottuneelta organisaatiolta vaatii joskus kanttia ja rohkeutta tuoda asiat esiin omalla nimellä - eikä ensisijaisesti organisaation näkökulmasta. Kimmo tiivisti hyvin, että organisaatioblogi on hyödyllinen, jos se hyödyttää lukijaa. Toivottavasti lukijan näkökulma on esillä kaikissa blogikoulutuksissa! T. Lotta