Sivut

perjantai 14. maaliskuuta 2014

Syvenny kirjoittamiseen!

Professori Tuomo Lahdelma vastaa kirjoittamisen syventävästä linjasta.

Opiskelijat usein kysyvät, mitä kirjoittamisen syventävissä opinnoissa oikein tehdään.

Tämän kevään hakuilmoituksessa syventävät opinnot kuvataan kirjallisuuden oppiaineen linjaksi, jossa luova kirjoittaminen, kirjoittamisen pedagogia ja tutkimus kohtaavat toisensa. Linja sijoittuu Jyväskylän yliopiston taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitokselle, mikä tuo toimintaan oman, monitaiteisen sävynsä.

Tänään pidettävä seminaari edustaa hyvin syventävien opintojen antia. Seminaarin nimenä on "OMAELÄMÄ, taide, kirjoittaminen, tutkimus". Käytännössä seminaari tarjoaa monipuolisen näkökulman elämän ja taiteen kohtauspisteistä, taiteen terapeuttisesta vaikutuksesta ja pedagogien roolista kaiken tämän keskellä. Puhujia on tullut myös Turun yliopistosta, joka toisena kotimaisena yliopistona järjestää luovan kirjoittamisen opintoja.

Professori Tuoma Lahdelma puhui seminaarissa muun muassa muistamisen yhteisöllisestä luonteesta. Kirjoittamisen tutkimuksen keskeisiksi aihepiireiksi hän nosti kirjoittamisen terveyttä ja hyvinvointia lisäävän vaikutuksen.

Mikäli syventävät kiinnostavat, kannattaa jo kirjoittamisen perusopintovaiheessa tutustua pääsyvaatimuksiin ja eri reitteihin, joita kulkemalla syventäviin voi päästä. Tämän kevään haku päättyy 1.4.2014.

Nora Ekström

Ei kommentteja: