Sanoitamme ja tarinallistamme elämäämme, muistot ovat tarinaa itsestämme itsellemme ja toisillemme. Hallitsen sanoilla omaa kokemustani maailmasta, selitän ja selitän, koska haluan varmistaa, että toinen varmasti ymmärtää minut oikein.
Tanssi on kehollisuuden taidetta. Tanssiessa
ei puhe hallinnoi. Kehomme liike on itsemme ilmaus näkyvässä maailmassa.
Mielen ja ruumiin yhteys on kiinnostanut minua
jo vuosia. Kaipasin tanssia elämääni ja halusin kokeilla kirjoittajana jotain
uutta. Kirjoittamisen aineopintojen draamakurssi tuntui sopivalta yllykkeeltä omien
mukavuusrajojen ylittämiseen. Miten käsikirjoittaa tanssiteosta? Ylipäänsä
draama, esitettäväksi tarkoitettu teksti, on ollut itselleni se vierain
kirjoittamisen laji.
Aloimme työryhmänä ensin jutella meitä kiinnostavista teemoista ja miettiä, kuinka niitä voisi liikkeellä tutkia. Esiin nousivat tunteet, pelot, ja ikuiset teemat, kuten elämä (voidaan ymmärtää läsnäolona) ja kuolema (voidaan ymmärtää poissaolona).
Liikumme yhdessä ja kirjoitamme liikkeestä
nousevia ajatuksia. Olemme esimerkiksi nauhoittaneet tapaamistemme alkukeskusteluja
ja sitten liikkuneet nauhoitettuun puheeseen. Olemme myös kirjoittaneet omia kehonkuviamme,
eli tuntemuksista ja olemisesta lähteviä tekstejä, ja sitten tanssineet
toistemme kirjoituksia.
Tutkimuskysymyksiämme ovat esim. mitä ajatuksia
liikkeestä nousee, missä kohtaa erilaiset asiat tuntuvat, ja millainen on kehojemme
muisti?
Linda Hartelyn somaattista
psykologiaa käsittelevät teokset (mm.
Body, mind and meaning, Whurr Publishers 2004) ja Jonimatti Joutsijärven kehopoetiikkaa ja kirjoittamisen
ruumiillisuutta pohtivat luvut Ei mikään
itsessään -tekstikokoelmassa (Sanasato 2010) ovat toimineet innoituksen
lähteinä omalle käsikirjoitustyölleni.
Jokaisen työryhmän jäsenen osuus todentuu
tekstien kautta, mutta myös liikkeessä. Lopullisessa teoksessa on luovasta liikkeestä
nousevaa tekstiä esitettynä, mutta myös tekstin, muistojen ja keskustelujen inspiroimaa
koreografiaa. Jokaisen näkemyksellä on merkityksensä. Minä olen
sanataiteilijana käsikirjoittamassa monologeja ja kohtauksia, mutta ohjaus on
työryhmän.
Tanssi on kehon runoa. Runo on sanojen
tanssia. Tajunnanvirta on virta mielestä, muistoista ja kehosta paperiin. Luova
liike on kehon tajunnanvirtaa, pidäkkeetöntä. Sen katseleminen virittää
kirjoittajankin tunnekehon, minulle tanssi on ollut aina voimakas kokemus niin
katsojana kuin liikkujanakin.
Tunteen herättää myös kirjoittamisen liike,
joka on hengitys keuhkoista, käsistä, selästä, kirjoittamiseen osallistuvien lihasten
liike. Tarvitaan ruumiinavaus ennen kirjoittamista – kävely, juoksu, jooga,
arkiset askareet kuten kahvinkeitto tai siivoaminen.
Ajattelen luovan liikkeen virtaa, sanojen
virtaa, tarinoiden fragmentaarisuutta. Ajattelen ihmisen ajatuksia saarekkeina,
joihin liike ja kosketus voi kasvaa siltana. Työryhmämme harjoittelunimikin on
Välittävä tekijä.
Näistä mietteistä lähdemme työstämään tanssia ja sanataidetta yhdistävää teosta.
Minna Kemppainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti