”Muista ottaa äidinkielen vihko huomenna mukaan. Aloitamme
fantasiatarinan suunnittelun.” Neljä huutaa ”jee”. Kolme hymyilee. Kaksi
irvistää. Loppujen ilmeistä en ota tolkkua. Sydän on onnellinen neljästä
”jee”-huudosta, niin ja niistä hymyistäkin. Opetan kirjoittamista
12-vuotiaille. Opetan muutakin, olen luokanopettaja, mutta kirjoittamisen
opettaminen on parasta. Ehkä minulla on joku pieni filosofiakin, ajatusmalli
ainakin. En rajoita, paitsi väkivaltaa. Annan aikaa. Ja ehkä tärkeimpänä:
tarina on tärkein. Kielitieto ja käsiala saavat onnistua tai sitten eivät.
Seuraavat voisivat olla ohjeitani kirjoittamista
harjoittelevalle alakoululaiselle:
- Aluksi vain kirjoita. Yksittäisiä sanoja, mitä tahansa mieleesi tulevaa. Selkeät lauseet, tekstin pituus, tyyli, kappalejako ja oikeinkirjoitus tulevat sitten myöhemmin.
- Kirjoittamisen ei tarvitse olla yksinäistä. Juttele muiden kanssa, vaihda ideoita ja ole kuulolla.
- Vaikeudet kuuluvat kirjoittamiseen. Melko harvoin kaikki tipahtaa vain itsestään paperille. Suoranainen epätoivokin on mahdollista. Sen jälkeen on mahtavaa saada kaikki loksahtamaan paikoilleen.
- Teksti koostuu alusta, kehittelystä, huippukohdasta ja lopetuksesta. Varaa yksi sivu kullekin jaksolle, jos on vaikeaa. Rautalangasta vääntäminenkin kuuluu kirjoittamiseen.
- Tekstin nimi ja alku ovat tärkeitä. Niillä koukutat lukijan.
- Sinä olet sinä. Sinun tekstisi on myös näköisesi. Se ei automaattisesti ole huonompi tai parempi kuin muiden.
- Aina et onnistu. Niin se vain on kaikessa muussakin elämässä.
- Se, että et pidä kirjoittamisesta koulussa, ei tarkoita sitä, että et voisi pitää kirjoittamisesta. Anna sille vielä toinen mahdollisuus.
Eivät nuo oikeastaan ole hassumpia ohjeita itsellenikään,
kirjoittamista harjoittelevalle 40-vuotiaalle.
Miska
Vainonen,
kirjoittamiseen uteliaan kunnioittavasti suhtautuva kirjoittajan taimi
kirjoittamiseen uteliaan kunnioittavasti suhtautuva kirjoittajan taimi