Alussa oli alaston nuori nainen,
joka soitti sellolla Berceusea kesäaamuna metsässä. Niin sen piti olla. Mutta
ei se niin mennyt, koska lopussa on vanha nainen, joka soittaa samaa
kappaletta, mutta vaatteet päällä. Paikka on kuitenkin sama. Miten tähän on tultu
ja mitä on tapahtunut? Ovatko vuodet vaan vierineet ja nainen on jatkanut
soittoaan, mutta tullut vanhemmiten ujommaksi?
Mielenkiintoinen juoni tuokin, mutta ei. Kyseessä ovat aivan eri
henkilöt. Itse asiassa nuorta naista ei ole olemassakaan. Enää.
Romaanikurssi Jyväskylän
kirjoittamisen opinnoissa keväällä 2012. Tarinan prologina oli alussa kuvattu
näkymä. Kirjan nimenkin olin jo vakaasti naulannut kiinni kuten myös sen, että
kyseessä on rikosromaani. Jälkimmäinen toteutui, mutta kirjan nimi muuttui
matkan aikana, koska käsitin, että alkuperäisellä oli merkitystä vain
itselleni.
Olen siinä mielessä hidas
kirjoittaja, että heti pitää tulla valmista ja se ottaa aikaa. Nyt piti
kuitenkin ryhdistäytyä. Aikaa oli elokuun 2012 loppuun, Like Kustantamon ja
Suomen dekkariseuran Rikos kannattaa–kirjoituskilpailuun. Deadline. Kova sana, mutta sopii
minulle, koska se määrittää rajat. Juoni alkoi hahmottua päässäni ja parin muun
Romaanikurssilaisen kanssa meillä oli kirjoittajarinki, jossa annoimme
palautetta toisillemme. Se tosin sitten kuihtui, koska deadline alkoi tulla
vastaan.
Uutena kirjoitusmetodina aloin
käyttää treatmentteja, kohtauksia, joihin tiivistin lukujen keskeisen sisällön.
Pikkuhiljaa laajensin tekstejä, enkä aina suinkaan kronologisessa
järjestyksessä. Työ nopeutui huomattavasti aikaisempaan verrattuna.
Ensimmäinen kokonainen versio
valmistui elokuun loppuun mennessä. Kilpailumenestystä ei tullut ja teksti jäi
tauolle.
Muutaman kuukauden kuluttua päätin,
että tämä ei jää tähän ja sain osan käsikirjoituksesta Perusopintojen
Työnäytteeksi. Työn ohjaajalta sain olennaista palautetta mm. rakenteen
kehittämiseen. Oli heinäkuu 2013. Kolkuttelin useiden kustantamojen ovia, mutta
ne pysyivät suljettuina.
Sitten verkot tulivat avuksi.
Tunnustan mieluusti, että kirja ei ehkä olisi nähnyt päivänvaloa, ellen olisi
päässyt kirjoittajaporukkaan, joka julkaisi dekkariantologian viime kesänä – Joulukalenteri - 24 jännityskertomusta.
Sen myötä tutustuin kustantajaan, joka sitten kiinnostui tekstistäni ja teimme
kaupat Sinisilmistä, joka ilmestyy
ensi vuoden alkupuolella.
Dianne Doubtfire on osuvasti
verrannut romaania puuhun: teema on puun juuret, tarina on runko, oksat juonia
ja lehdet yksityiskohtia. Tuon olen yrittänyt pitää mielessäni. Pitää olla
tasapaino, jotta puu pysyy tukevasti maassa ja kantaa tarinan hedelmää.
Kirjassa on menneisyys ja
nykyisyys. Menneisyydessä on tapahtunut julmia asioita, joiden seuraukset heijastuvat nykyhetkeen. Juonen kehittely eri
aikatasoissa oli kiehtovaa. Ajan kuvauksen kanssa piti olla myös tarkkana.
Lukija ratkaiskoon, miten olen siinä onnistunut.
Erityisen tärkeää on mielestäni
saada lukijat välittämään tarinan henkilöistä. Haasteena onkin kertoa sanoin
millainen henkilö on, miten hän toimii ja mitkä ovat hänen motiivinsa.
John Irving: "Yritän luoda
ihmisiä, joita kohtaan tunnen sympatiaa. Sitten panen heille tapahtumaan
hirveitä asioita. Ellei lukija tunne sympatiaa heitä kohtaan, hän ei välitä,
vaikka henkilöille tapahtuu hirveitä asioita". Allekirjoitan. En päästä
henkilöitäni helpolla, koettelen muun muassa päähenkilön, papin, moraalia.
Kirja sisältää traagisia kohtaloita ja muutamat sen henkilöt elävät vieläkin
päässäni.
Sijoitan tarinani yleensä
miljöihin, jotka tunnen, koska se lisää uskottavuutta. Niin tässäkin. Tarinan
päämiljöö on Hansun kaupunki, joka lienee useimmille tuntematon. Tosin olen
joissain kohdin muunnellut ympäristöä tarinaan sopivammaksi.
Tunnustuksia. En usko, että kirjani
olisi valmistunut (ei ainakaan yhtä laadukkaana), ellen olisi päässyt
Jyväskylän yliopiston avoimeen yliopistoon. En usko, että se olisi valmistunut,
ellen olisi kohdannut samanhenkisiä opiskelijoita lähi- ja verkko-opinnoissa
sekä ammattitaitoisia ja kannustavia opettajia matkan varrella. En myöskään
usko, että se olisi valmistunut, ellen olisi ottanut valinnaiseksi
Romaanikurssia. Kaikki kurssit antoivat jotain uutta sisältöä kirjoittamiseeni,
eikä vähiten Dramaturgia ja yllättävää ehkä, Tietokirjoittaminen.
Kirjoittaminen jatkuu. Koska
harrastan sukututkimusta, mielessä kangastaa fiktiivinen tarina Amerikkaan
muuttaneista sukulaisistani. Kenties myös dekkari, josta orastava idea muhii
takaraivon perukoilla. Ehkä aivan uusi genre, perästä kuuluu, jos kuuluu.
Aineopinnotkin kiehtovat, mutta
sitä ennen pitää ylittää runouden korkea, mutta tuskin ylittämätön kynnys.
Ennustaja osui oikeaan, joskus
kymmenen vuotta sitten, mutta töitäkin on tehty.
Hansun kaupungissa 7.10.2014
Markku Keisala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti