Syyskuun alussa
julkistettu Menetelmällisen kirjallisuuden antologia (Post-Oulipo ry & Mahdollisen Kirjallisuuden
Seura, toim. Teemu Ikonen) esittelee kotimaisen tekijäjoukon voimin menetelmällistä
kirjoittamista teoreettisista ja käytännöllisistä, historiallisista ja
tämänhetkisistä näkökulmista.
Termi viittaa sääntöjen, rajoitteiden ja kaavojen
soveltamiseen kirjoittamiseen. Kirjallisuuden historiassa näkyvimmin asian
kanssa on ollut tekemisissä vuonna 1960 perustettu ranskalainen kirjailijaryhmä
Ouvroir de Littèrature Potentielle, ”potentiaalisen kirjallisuuden työpaja”,
joka on sekä tyypitellyt kirjallisuuden historiasta löytyviä, ehkä jo
unohdettujakin rajoitteita että kehittänyt uusia.
Menetelmällisessä
kirjoittamisessa kirjoittamisen käytäntöön yhdistyy monia teoreettisempia
kysymyksiä. Ne voivat liittyä esimerkiksi muotoon, tekijyyteen, luovuuteen,
vastaanottoon tai teosrakenteeseen. OuLiPo itse on aina ollut avoimella
linjalla keksimiensä rajoitteiden suhteen: ne on lähtökohtaisesti tarkoitettu
kenelle tahansa kiinnostuneelle kirjoittajalle. Kirjoittamista ja luovuutta
käsittelevillä kursseilla OuLiPon tuottama menetelmien varanto onkin laajasti
käytössä eri puolilla maailmaa. Varsinaista menetelmien käyttöä oleellisempaa
lienee niiden mukana kulkevat yleisemmät kysymykset kirjallisesta luovuudesta. Millaisen
suhteen omaan kirjoittamiseen menetelmien käyttö tuottaa? Miten formaaleilla keinoilla
tuotetut tekstit eroavat ”aidon”, sisäisen luovuuden sanelemista
hengentuotteista?
Kirjassa haastatellun, Leuvenin
yliopistossa kirjallisuutta ja sarjakuvia tutkivan professorin Jan Baetensin
asenne kirjoittajakoulutukseen vaikuttaa suoraan sanottuna nihkeältä. Ainakaan
hänellä ei ole hyvää sanottavaa OuLiPon menetelmien käytöstä
kirjoittajakursseilla. Tietämättä yhtikäs mitään belgialaisesta
kirjoittajakoulutuksesta, mutta itsekin mainittuun syntiin eri yhteyksissä
syyllistyneenä, asiaa voi katsoa yleisestä, jopa ekumeenisen sovittelevasta
näkökulmasta.
OuLiPo on hyvin
ranskalainen ilmiö ja sen syntyä motivoivat tietyt ajatukset ja tietty
kirjallisuushistoriallinen tilanne, esimerkiksi vastakkainasettelu
surrealistien kanssa. Siitä huolimatta oulipolaisissa ideoissa on universaalisuutta
ainakin siinä määrin, että suomenkielisenkin menetelmällisen kirjallisuuden
antologian julkaiseminen on mahdollista 58 vuotta ryhmän perustamisen jälkeen. Ryhmän
ja sen menetelmien esitteleminen kirjoittamisen opiskelijoille ei siis myöskään
pitäisi olla harhaista toimintaa. Tietysti menetelmät, kuten mikä tahansa asia,
on mahdollista perustella huonosti, kontekstoida onnettomasti, tai esitellä
niitä kuvitelluilla itseisarvoilla höystettynä.
Kirjallisuudentutkijan tympeässä
asenteessa kirjoittajakoulutusta kohtaan voi nähdä myös pyrkimystä vetää rajaa
akateemisen tutkimuksen ja kirjoittajakurssien tyyppisen ”harrastelun” välille.
Suomessa kirjoittamisen opetus on hyvin tutkimuksellista sekä sisällöiltään
että opiskelutavoiltaan ja opiskelijakunta keskimäärin akateemista, joten
tällainen rajanveto tuntuu vanhanaikaiselta. Kirjoittamisen opiskelijat ovat
kirjoittamisen(sa) tutkijoita.
FT Juri Joensuu väitteli
menetelmällisestä kirjallisuudesta Jyväskylän yliopistossa vuonna 2012, toimi Jyväskylän
Avoimessa yliopistossa kirjoittamisen yliopistonopettajana 2014–2016 ja on
mukana Menetelmällisen kirjallisuuden
antologiassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti