Kirjallisuuden professori Irmeli Niemi
totesi aikoinaan tuskastuneensa tenttien pitämiseen: kun opiskelija palauttaa
tenttikirjan kirjastoon, hän palauttaa samalla myös sen sisältämän tiedon.
Omien opiskeluaikojemmekin tenttimuistot ovat surkeita: aina oli kiire, tietoa tuli
suollettua hädissään paperille ja kun tuntien urakan jälkeen havahtui, oli
niska jumissa. Ja kenen idea oli laittaa humanistien tenttiajankohdaksi lauantaiaamu?
Vastustimme pitkään ajatusta
tentistä osana kirjoittamisen opintoja. Olimme väärässä.
Nyt, vuoden kokemuksella
huomaamme, että etätentti onkin kirjoittajalle opettavainen tilanne. Tenteissä
aineistot saavat olla esillä ja tiedon toistamisen sijaan sitä sovelletaan,
siis ajatellaan itse niin kuin kirjoittaja aina tekee. Valmistautumisen
vaiheeseen kuuluu mahdollisuus järjestää itselleen mieluinen tenttitila, Avoin
yliopisto edellyttää vain toimivaa tietokonetta ja verkkoyhteyttä.
Tentissä saattaa edelleen olla
kiireen tuntua, mutta niin on usein ammattikirjoittajan arjessakin. Huolitellun
tekstin tuottaminen määräajassa on tarpeellinen taito, sitä on hyvä testata
muuallakin kuin lähiopetuksen pikaharjoituksissa.
Tentissä arvioimme kykyä keskustella
aineiston kanssa, lähdeaineiston ja oman näkemyksen tasapainon rakentamista. Samaa
harjoitellaan esseissä, draamassa, oppimispäiväkirjoissa ja tieteellisessä
kirjoittamisessa – laajemmin ajateltuna vuoropuhelusta on kyse kaikessa kirjoittamisessa.
Jos jotain vanhasta
luentosalitenttiperinteestä haluaisimme säästää, niin ehkä sen äänimaailman,
joka syntyy lähemmäs sadan ihmisen kirjoittaessa yhdessä. Voisiko etätentin
tehdä kodin sijasta kahvilassa tai kirjaston lukusalissa? Vai riittääkö
tietoisuus muista samaan tenttiin osallistujista omien tietokoneidensa äärellä?
Anne Mari ja Nora
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti