keskiviikko 26. kesäkuuta 2013
maanantai 10. kesäkuuta 2013
Wienin yliopistolla, puistoissa ja kahviloissa
Viimeinkin olen oppinut
kirjoittamaan puistoissa ja kahviloissa, niistä on tullut toimistojani. Mutta
sitä varten tarvittiin puolen vuoden praktiset harjoittelut Wienissä.
Oikeastaan olen oppinut enemmänkin kuin vain keskittymään omaan tekemiseeni;
nuo paikat tuovat oman panoksensa teksteihin. Ahkera kirjoituspaikan
vaihtaminen merkitsee minulla tuotteliaisuutta silloin kun on tehtävä töitä:
luettava, kirjoitettava, valmisteltava opetusta tai värkättävä tutkimustekstiä.
Sitten on viinilasi ja pitkän viipymisen paikat vapaaseen kirjoittamiseen,
blogeihin ja muistikirjoihin.
Belvederenbarokkipuurtaha on hieman liian kaunis tuottavaan kirjoittamiseen, mutta lukeminen muuttuu
siellä vaivattomaksi, joskus pitkätkin saksankieliset artikkelit soljuvat kuin
suihkulähteen äärellä istuisi.
Schönbrunnin valtavat
maisemapuutarhat sopivat yllättävän hyvin kirjoittamiseen: pieni maastotoimistoksi kutsumani
paikka on siellä jalavan alla. Kuvaavaa on, että kävin ensin puiston
pienemmässä osassa. Mieleni ei ehkä silloin vielä ollut avoin niille avarille,
silmää kuljetteleville näkymille, mitä Schönbrunnin linnan mailla avautuu.
Aivossa tapahtui jotain, kun huomasin, että olin käyttänyt vain toista puolta
tästä puistokapasiteetista.
Useimmiten käyn kuitenkin
Vanhan tammen toimistossa Prater Alleen ulkoilupuistossa, se on vain kymmenen
minuutin kävelyn päässä kämpältäni. Lukemiseen se on liian hyvä, mutta siellä
voi kirjoittaa pitkään, keskittyä, olla täysin poissa kirjoituksen maailmassa.
Vain kastanjankukkien tuoksu on läsnä, näin se tulee jopa lähemmäs kuin
tietoisesti tapahtuisi.
Olen opettanut Wienin
yliopistossa fenno-ugristiikan laitoksessa suomalaista kirjallisuutta, ja
puolen vuoden vierailu alkaa olla ohi. Olen saanut luennoida mm. uusimmasta v.
2000 jälkeisestä kirjallisuudesta. Uusia saksannoksia on ilmestynyt paljon. Ja
koska Suomi on teema-maana Frankfurtin kirjamessuilla v. 2014, me päätimme
kirjoittaa aineistoa verkkoon. Tilasin opiskelijoille arvostelukappaleita, ja
nyt me valmistamme esittelyjä ja esseitä suomalaisesta kirjallisuudesta
verkko-foorumeille, pikku-juttuja saksalaiseen Amazoniin, artikkeleita Wikipediaan
ym.
Vetelen näitä luentoja
englanniksi, koska tiedän että saksani kuulostaisi koomiselta, se veisi huomion
oikeista asioista. Kaikki tekstit ovat kuitenkin saksaa, ja niistä uskallan
keskustella asianomaisella kielellä.
Opiskelijat laativat siis
julkaistavia tekstejä, joita kommentoidaan istunnoissa, ja joita minä myös
editoin. Sellainen ei oikein ole tapana täällä. Alussa eräskin opiskelija luuli,
etten pitänyt esseestä, koska sitä piti kirjoittaa vielä uudestaan.
Editointivaihe tuntuu ehkä hinkkaamiselta, mutta kunhan esseet julkaistaan,
niin opiskelijat ovat varmaan tyytyväisiä.
Luentoja on varsin
paljon, neljä luentosarjaa on menossa viikoittain, ja kaikki on tehtävä alusta
asti. Puistotoimistoissa ja kahviloiden loosheissa on siis työskenneltävä
rivakasti. Mutta kun kerrankin saa mahdollisuuden luennoida v. 2000 jälkeisestä
suomalaisesta kirjallisuudesta Wienissä, niin sen eteen on tehtävä töitäkin.
Valmistelen luentoja
puistojen lisäksi siis aitowieniläiseen tapaan kahviloissa. Iso vihko kynän
alla ja edessä iPad, johon tallennetusta kirjoista ja artikkeleista muokkaan
luentoa. On työskenneltävä sujuvasti ja kehiteltävä asioita rivakkaan malliin,
jos mielii saada kolinaa aikaan luennon päätteeksi. Saksalainen tapa antaa
aplodit - pöydän kannen koputtaminen rystysillä kertoo tyytyväisistä
kuulijoista.
Kahviloissa parasta ovat
yhden hengen looshit, kirjoittamisen kannalta miellyttävät, turvallisuuden
tunnetta luovat leikkikehät. Parhaimmillaan kahvilan väki on kuin lapsijoukko,
jossa mukana on myös joitain, jotka ovat täysin omiin leikkeihinsä
keskittyneitä.
Vanha ja klassinen, mutta
halpa, Eiles on hyvä paikka kirjoittaa. Toisaalta Cafe Conserto, ja sen pienet
pesät viherkasvien luona ja ikkunan alla ovat hyviä. Kirjoittamisen happy hour
siellä sijoittuu iltaseitsemän ja kymmenen välille, musiikki on siellä kovalla
mutta hyvää, sieltä on kuitenkin häivyttävä ennen kuin nuoriso valtaa paikan.
Kirjoittaminen on tapa
ajatella ja elää – opetus ja tutkimuskirjoittamisen jälkeen rentoudun rankasti
vielä intensiivisempien kirjoitusten parissa. Kirjoitan Wien-Pynttäri blogia
aika innostuneena, koska työstän siinä omaa Wieniäni. Syvennän täällä
oloani kirjoittamalla. Kirjoitan myös aika paljon yksityisistä kokemuksistani
eri aiheisiin muistikirjoihin. Ja tietysti wieniläisen sielunelämän ilmauksia
on hyvä ottaa haltuunsa kirjoittamalla – toisin sanoen voin lukea wieniläisiä
ihmisiä ja kirjoittaa.
Risto Niemi-Pynttäri
Tunnisteet:
kirjoittamisen prosessi,
kirjoituspaikat,
kirjoitustavat,
yliopisto-opetus
maanantai 3. kesäkuuta 2013
Erään näytelmän synty
Siitä polkupyöräretkestä
mieheni kanssa muistan kesäillan viileyden ja hiekanrapinan renkaiden alla,
mutta myös idean syntymisen riemuisan hetken. Poljimme kyläteitä pitkin ja
juttelimme niitä näitä, kunnes mieheni mainitsi, että eräs hänen tuttavansa on pumppuasemanhoitaja.
– Minun seuraava näytelmä kertoo pumppuasemanhoitajasta,
minä hihkaisin välittömästi.
En ollut aktiivisesti miettinyt uuden
näytelmän kirjoittamista, mutta jostain syystä tuo yksi sana inspiroi minua
valtavasti. Mieheni polki edellä, ja minä huutelin hänen peräänsä, että
näytelmäni pumppuasemanhoitajalla on varmasti tärkeä homma; hänen vastuullaan
on koko kaupungin olemassaolo. Näin olin muutamassa minuutissa ilman sen
kummempaa pohtimista hahmottanut uuden käsikirjoitukseni lähtöasetelman. Kuvat,
ajatukset ja ideat sinkoilivat päässäni.
Seuraavien viikkojen aikana keskityin
puutarhatöihin, mutta pumppuasemanhoitaja oli jo tullut pysyvästi mukaani. Koska
en halunnut kirjoittaa monologia, aloin kehitellä miehelle sosiaalista
verkostoa. En pyöritellyt asioita enää vain päässäni, vaan istuin usein kynän
ja paperin kanssa nuotion äärellä. Piirtelin kaavioita ja suhdeverkostoja,
kirjoitin dialogeja, punoin juonta. Välillä viskasin arkin tulen saaliiksi ja
aloitin puhtaalta paperilta.
Näiden alkuvalmistelujen jälkeen
aloitin varsinaisen kirjoittamisen, jonka aikana henkilöt tulivat eläviksi,
alkoivat puhua, tuottivat tarinaa ja loivat juonta. Melko varhaisessa vaiheessa
oivalsin näytelmän viimeisen repliikin. Se toi kirjoittamiseen varmuutta, sillä
nyt minulla oli selkeä päämäärä, jota kohdin kuljin.
Yhdeksän kuukautta polkupyöräretken
jälkeen Pumppuaseman käsikirjoitus oli valmis. Noihin kuukausiin mahtui sekä
intensiivistä kirjoittamista että tauoilta näyttäviä pitkiäkin jaksoja, jolloin
prosessi jatkui alitajunnassani. Vastoin aiempia tapojani näytin jo
keskeneräistä käsikirjoitusta muutamille läheisilleni ja kollegoilleni, joilta
saatu palaute oli arvokasta tekstin viimeistelyssä.
Sari Puttosen ohjaama Pumppuaseman
kantaesitys oli viime helmikuussa Lievestuoreella, ja parhaillaan ohjaan itse
sitä Teatteri Ilonassa Kangasniemellä. Olin aiemmin päättänyt jättää ohjaamiset
ja keskittyä kirjoittamiseen, mutta Ilonan kutsua en voinut ohittaa, sillä on
todella hienoa päästä loihtimaan pumppuasemanhoitaja ja muut henkilöt käsikirjoituksesta
näyttämölle. Uskon myös, että ohjaamalla saatan yhden prosessin loppuun ja olen
avoin seuraavalle idealle.
Marita Kärkkäinen
tiistai 28. toukokuuta 2013
Kirjallisuuskahvilassa kirjoitetaan
Keväällä 2013 Jyväskylän avoimen yliopiston kirjoittaja-opinnot Helsingissä
aloittaneet opiskelijat halusivat jatkaa ajatusten vaihtoa johdantokurssin
jälkeen ja perustivat Facebook-ryhmän yhteydenpidon välineeksi.
”Kirjallisuuskahvilassa” on tällä hetkellä noin 20 jäsentä ja jäseneksi pääsee
kuka tahansa Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa Kirjoittamisen opintoja suorittava.
Kuvaavaa on, ettei kukaan osannut aluksi tarkkaan sanoa, mitä varten ryhmä perustettiin. Kaikilla oli kuitenkin selkeä ymmärrys siitä, että ryhmästä olisi hyötyä.
Mikä on nopeasti toimivan sosiaalisen median merkitys opiskelulle, jos sillä tarkoitetaan klassisessa mielessä tiedon hidasta prosessoimista ja ymmärryksen kasvattamista? 2010-luvulla on osattava ilmaista itseään napakasti ja on tunnettava nettikirjoittelun mutkikas etiketti ja ennen kaikkea on ymmärrettävä, ettei viestiä voi enää hallita. Jotkut käyvät oikeudessa asti opiskelemassa sosiaalisen median syvempää olemusta.
Mutta Kirjallisuukahvila ei ole pelkästään blogikirjoittelusta keskustelevien kerho. Ryhmän jäseniä yhdistää aito ja konkreettinen ote kirjoittamiseen. Ryhmä tarjoaa välineellistä hyötyä, mutta auttaa myös solmimaan arvokkaita ihmissuhteita toisten sanataiteesta kiinnostuneiden kanssa. Yhteisön voima on sen tuottamissa ideoissa, mutta ennen kaikkea sen tarjoamassa ilmapiirissä.
Kirjallisuuskahvila vastaa, kun siltä kysytään. Kaikkien selkein tavoite on tarjota rakentava ja kannustava ympäristö, ja tähän mennessä siinä on onnistuttu hyvin:
”Minulle tämä on ajatusten herättäjä ja ajatustenvaihtoa.”
”Mulle tää on mun eka kirjoittajayhteisö ikinä. [--] Olen kirjoittanut niin kauan kuin olen osannut kirjoittaa, ei vaan tullut mieleen, että siitä voisi puhua jonkun kanssa.”
”Siistiä.”
”Ahkerat päivitykset ovat antaneet tukea, vinkkejä ja rohkaisua kirjoittajan tien alussa, samalla myös toiminut muistutuksena keskeneräisistä opintotehtävistä. Samassa tilanteessa olevien kanssa voi vaihdella väliaikatietoja tehtävien edistymisestä.”
Kyse on siitä, miten aikansa käyttää. Sosiaalisen median aikakaudella moni tietokoneella työtä tekevä joutuu kamppailemaan ”netissä roikkumisen” ja ”tuloksen tekemisen” välillä. Kirjallisuuskahvila on ainakin yksi ryhmä, missä huvin ja hyödyn voi sujuvasti yhdistää.
Ilkka Vuorikuru
Kirjallisuuskahvila
Kuvaavaa on, ettei kukaan osannut aluksi tarkkaan sanoa, mitä varten ryhmä perustettiin. Kaikilla oli kuitenkin selkeä ymmärrys siitä, että ryhmästä olisi hyötyä.
Mikä on nopeasti toimivan sosiaalisen median merkitys opiskelulle, jos sillä tarkoitetaan klassisessa mielessä tiedon hidasta prosessoimista ja ymmärryksen kasvattamista? 2010-luvulla on osattava ilmaista itseään napakasti ja on tunnettava nettikirjoittelun mutkikas etiketti ja ennen kaikkea on ymmärrettävä, ettei viestiä voi enää hallita. Jotkut käyvät oikeudessa asti opiskelemassa sosiaalisen median syvempää olemusta.
Mutta Kirjallisuukahvila ei ole pelkästään blogikirjoittelusta keskustelevien kerho. Ryhmän jäseniä yhdistää aito ja konkreettinen ote kirjoittamiseen. Ryhmä tarjoaa välineellistä hyötyä, mutta auttaa myös solmimaan arvokkaita ihmissuhteita toisten sanataiteesta kiinnostuneiden kanssa. Yhteisön voima on sen tuottamissa ideoissa, mutta ennen kaikkea sen tarjoamassa ilmapiirissä.
Kirjallisuuskahvila vastaa, kun siltä kysytään. Kaikkien selkein tavoite on tarjota rakentava ja kannustava ympäristö, ja tähän mennessä siinä on onnistuttu hyvin:
”Minulle tämä on ajatusten herättäjä ja ajatustenvaihtoa.”
”Mulle tää on mun eka kirjoittajayhteisö ikinä. [--] Olen kirjoittanut niin kauan kuin olen osannut kirjoittaa, ei vaan tullut mieleen, että siitä voisi puhua jonkun kanssa.”
”Siistiä.”
”Ahkerat päivitykset ovat antaneet tukea, vinkkejä ja rohkaisua kirjoittajan tien alussa, samalla myös toiminut muistutuksena keskeneräisistä opintotehtävistä. Samassa tilanteessa olevien kanssa voi vaihdella väliaikatietoja tehtävien edistymisestä.”
Kyse on siitä, miten aikansa käyttää. Sosiaalisen median aikakaudella moni tietokoneella työtä tekevä joutuu kamppailemaan ”netissä roikkumisen” ja ”tuloksen tekemisen” välillä. Kirjallisuuskahvila on ainakin yksi ryhmä, missä huvin ja hyödyn voi sujuvasti yhdistää.
Ilkka Vuorikuru
Kirjallisuuskahvila
keskiviikko 8. toukokuuta 2013
Sanataiteen moniottelija
![]() |
Kuva: Lasse Kantola |
Runous on rakkain kirjoittamisen alue
Lealiisa on kirjoittanut monenlaista:
kolumneja, pakinoita, näytelmiä, kuunnelmia, musikaaleja, blogia. Ehdottomasti rakkainta
on runojen kirjoittaminen.
– Runot ovat tapani olla maailmassa. Jos
on mahdollista sanoittaa jotain syvempää tästä elämästä, runous on sen muoto.
Kaksi runokirjaa julkaissut Lealiisa
löysi runot jo lapsena. Tajunnan räjäytti kirjoittajille tuttu mies: Risto Ahti
tuli Lealiisan äidinkielen opettajan sijaiseksi yläasteella.
Mestari-kisälli-suhde on jo tovi sitten muuttunut tasavertaisemmaksi, mutta
nähdyksi tulemisen tunnetta ei helposti unohda. Kirjoittamisen opiskelu on ollut sen jälkeen luontevaa.
Runous on ollut sopiva lähtökohta
kaikelle kirjoittamiselle:
– Se on aika hyvä laji. Runo tiivistää,
sanoo oleellisen.
Runouden Lealiisa mieltää vapaan
kirjoittamisen alueeksi, kolumnit puolestaan edustavat positiivista rutiinia:
julkaisupaikka Etelä-Suomen Sanomissa odottaa tekstiä kerran kuukaudessa.
– Kolumneja teen mielelläni, niissä on
mahdollisuus herättää keskustelua. Kirjoittajat tarvitsevat näkyvyyttä, kolumnien
kautta olen näkyvä.
Kohtaaminen on tärkeää
Lahdessa Lealiisa on tuttu
kirjoittamisen ohjaaja.
– Tänä vuonna opetan yhden koulun kaikille
kutosille kymmenen tuntia runoutta.
Mieluiten Lealiisa työskentelee juuri
lasten ja nuorten kanssa. Paras kohderyhmä on se, jota monet karttavat:
yläasteikäiset.
Vuosien varrella on kokemus karttunut
ja oppeja jaettavaksi asti.
– Tärkeintä on kohtaaminen, että ottaa
tosissaan ja kuuntelee. Yhden asian haluan erityisesti jakaa kaikille
ohjaajille: luokasta en halua kuulla mitään etukäteen.
Aikuisten yhteydenottojen pohjalta
Lealiisa perusti tammikuussa oman runokoulunsa, jossa on ollut kymmenen
innokasta opiskelijaa.
– Tykkään vastavuoroisuudesta. Kun
esittää oikeita kysymyksiä, syntyy hedelmällisiä keskusteluja. Ihmisten
kohtaaminen on tärkeää myös omien tekstien kautta. Kapakoista on tullut
runoareenoita, mutta Lealiisan mielipaikka on toisaalla:
– Tykkään esiintyä kirkossa. Kapakassa
jännittää, kirkossa ei. Kirkossa ihmiset
ovat valmiiksi virittäytyneet tietylle taajuudelle. Pääsiäisenä minulla oli 600
kuulijaa, sellaisia hetkiä runoilija saa aika harvoin.
Juuri nyt meneillään on välitila, jossa
tekstit odottavat muotoutumistaan.
– Tarvitsen hiljaisuutta, aikaa ja
tilaa. Tätä on siedettävä: mulla on sanottavaa ja kirjoitettavaa, vaikken juuri
nyt tiedä sen muotoa.
Sanataiteen moniottelijana hän kannustaa
sitkeyteen:
– Kirjoittajaksi on tosi paljon
haluttava, jos kirjoittajaksi ryhtyy. Jos tosiaan haluat, älä luovuta.
Tunnisteet:
kirjoittaminen ammattina,
kirjoittamisen opiskelu,
laji
tiistai 23. huhtikuuta 2013
Kirjoittamista neljännellä tunnilla heti ruokailun jälkeen
”Muista ottaa äidinkielen vihko huomenna mukaan. Aloitamme
fantasiatarinan suunnittelun.” Neljä huutaa ”jee”. Kolme hymyilee. Kaksi
irvistää. Loppujen ilmeistä en ota tolkkua. Sydän on onnellinen neljästä
”jee”-huudosta, niin ja niistä hymyistäkin. Opetan kirjoittamista
12-vuotiaille. Opetan muutakin, olen luokanopettaja, mutta kirjoittamisen
opettaminen on parasta. Ehkä minulla on joku pieni filosofiakin, ajatusmalli
ainakin. En rajoita, paitsi väkivaltaa. Annan aikaa. Ja ehkä tärkeimpänä:
tarina on tärkein. Kielitieto ja käsiala saavat onnistua tai sitten eivät.
Seuraavat voisivat olla ohjeitani kirjoittamista
harjoittelevalle alakoululaiselle:
- Aluksi vain kirjoita. Yksittäisiä sanoja, mitä tahansa mieleesi tulevaa. Selkeät lauseet, tekstin pituus, tyyli, kappalejako ja oikeinkirjoitus tulevat sitten myöhemmin.
- Kirjoittamisen ei tarvitse olla yksinäistä. Juttele muiden kanssa, vaihda ideoita ja ole kuulolla.
- Vaikeudet kuuluvat kirjoittamiseen. Melko harvoin kaikki tipahtaa vain itsestään paperille. Suoranainen epätoivokin on mahdollista. Sen jälkeen on mahtavaa saada kaikki loksahtamaan paikoilleen.
- Teksti koostuu alusta, kehittelystä, huippukohdasta ja lopetuksesta. Varaa yksi sivu kullekin jaksolle, jos on vaikeaa. Rautalangasta vääntäminenkin kuuluu kirjoittamiseen.
- Tekstin nimi ja alku ovat tärkeitä. Niillä koukutat lukijan.
- Sinä olet sinä. Sinun tekstisi on myös näköisesi. Se ei automaattisesti ole huonompi tai parempi kuin muiden.
- Aina et onnistu. Niin se vain on kaikessa muussakin elämässä.
- Se, että et pidä kirjoittamisesta koulussa, ei tarkoita sitä, että et voisi pitää kirjoittamisesta. Anna sille vielä toinen mahdollisuus.
Eivät nuo oikeastaan ole hassumpia ohjeita itsellenikään,
kirjoittamista harjoittelevalle 40-vuotiaalle.
Miska
Vainonen,
kirjoittamiseen uteliaan kunnioittavasti suhtautuva kirjoittajan taimi
kirjoittamiseen uteliaan kunnioittavasti suhtautuva kirjoittajan taimi
Tunnisteet:
kirjoittamisen opettaminen,
kirjoittamisen opiskelu
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)