Hae kirjoittamisen perusopintoihin
1.–31.10.2013.
perjantai 4. lokakuuta 2013
torstai 26. syyskuuta 2013
Kuvia ja sanoja sinkoilee, ottakaa kiinni!
Eri taidemuodot ovat minulle inspiraation lähde ja
leikkikenttä. Kuvataiteilijana koen, että kuvia ovat perinteisin tekniikoin
toteutettujen lisäksi liikkuva kuva, rakennelmat ja installaatiotkin. Kuvien tekemisen
lisäksi kirjoitan – ja musisoinkin tarvittaessa. Joskus luovuuden
läkähdyttävässä liemessä uidessani olen hetken hieman kade niille, jotka
pystyvät valitsemaan vain yhden tekniikan, mutta seuraavassa hetkessä
iloitsenkin jo siitä, että minun tekemisen tapani on juuri kaikkea yhdistelevän
poikkitaiteellinen.
Kun saan mieleeni jonkin teoksen aiheen, annan aiheen
puhutella minua ja valita materiaalinsa itse – filosofi Marshall McLuhanin
sanoin: "Medium is the message." Minulla on teoksia, jotka ovat
löytäneet muotonsa vanhoista yöpaidoista kirjailemalla; teoksia, jotka olen
maalannut pleksilevylle; teoksia, jotka olen muokannut vanhoista kirjoista.
Muun muassa.
Kirjoista pääsemmekin kirjoittamiseen. Kirjoitin runoja jo kuudesluokkalaisena,
heräilevän teini-iän pateettisuudella. Tekstissä yritin kai kuulostaa
vanhemmalta kuin olinkaan, mutta kömpelyys paljasti todellisen iän! Nykyisin
omimpia kirjoittamisen lajejani ovat runot ja lyhytproosa. Myös kuvan ja
tekstin rinnastaminen kiinnostaa eri muodoissaan.
Tämä 2,7 m leveä
maalaukseni kuvaa luovaa mieltä. Pään sisällä kuhisee ideoita ja sydämessä on
palo toteuttaa niitä tavalla tai toisella.
Kirjoittaminen on minulle hyvin vapauttavaa. Koen sen
harrastuksena, kun taas taiteen tekeminen on minulle selkeästi ammatti.
Taidetta tehdessäkin voin kokea vapauden tunteen, mutta yleensä teokset
syntyvät jotakin näyttelyä tai asiakasta varten, ja mietin silloin esimerkiksi
yhteensopivaa kokonaisuutta, enkä voi tehdä aivan mitä tahansa. Ammattitaitoa
on toimia tiettyjen reunaehtojen sisällä vapauttaan menettämättä. Tähän
mennessä kirjoittamiseni on vielä ollut satunnaista ja fiilispohjaista.
Ulkoiset motivaattorit ovat kuitenkin tärkeitä sysäyksen antajia ja päässä
vellovan tekstimassan jäsentäjiä – tekstiä syntyy helpoiten kun joku sitä
odottaa.
Sanat maalaavat todellisuutta, sivellin satua
Selkeä ero aiheiden käsittelyssä kuvataiteen ja
kirjoittamisen välillä on se, että taideteoksissani pyrin todellisuuden
ulkopuolelle, mystiseen ja myyttiseen maailmaan sekä kollektiivisen kokemuksen
välittämiseen symbolisesti ja vihjaillen. Kirjoittaessani todellisuus
näyttäytyy paljon selkeämpänä, jopa karuna; haluan kuvata yksittäisen henkilön
kokemusta tarkasti, aistia henkilön aistein. Minun ei ole vaikeaa kirjoittaa
rumistakaan aiheista. Sen sijaan kuvataiteessa haluan käsitellä aiheitani sillä
tavoin, että aiheen mahdollinen karuus ei ensi näkemältä paljastu. Saatan kirjoittaa teokseen muutaman sanan, jotka
paljastavat ristiriidan teoksen aiheen ja ulkoisen olemuksen välillä.
Taidekoulussa opiskellessani saimme tehtäväksi lukea Patrick Süskindin kirjan
Parfyymi – erään murhaajan tarina. Sen pohjalta piti tehdä kolme teosta.
Silloin syntyi myös eräs omista suosikkimaalauksistani, johon kirjoitin tekstin
Pour une bonne cause? – jamais (Hyvästä syystäkö – ei koskaan). Poika, joka
keräsi naisten tuoksuja valmistaakseen parfyymeja, joutui murhaamaan heitä
vangitakseen tuoksun. Hyvän ja pahan häilyvää rajaa käsittelevässä
näyttelyssäni kirjoitin esteettisesti miellyttävään maalaukseen ranskaksi sanat
Les belles fleurs du mal – Pahan kauniita kukkia (suosikkirunokirjaani Charles
Baudelairen Pahan kukkia mukaillen).
Pahan kauniita
kukkia, 2009
Sanottiin aamen
aamen aamen, joka kerran kun ohitettiin sen linnun hauta.
Monta kertaa,
että jo varastoon, sitten kun ei muista enää sanoa.
Lapsena muisti
aina – monta vuotta. Että lintu pääsisi taivaaseen. Ja iltarukouksen.
Lintu oli elävä
ja kuollut, sisiliskot pudottivat häntänsä ja sammakot pelastettiin.
Onkimatoon ei
satu ja minä väitin toista.
Ompelin
hameenhelmaan ristin, isompana.
Rukoilin että se
poika huomaisi minut, mutta ehkä en muistanut sitä aamenta.
Teknisesti ottaen kirjoittaminen on taiteen tekemistä
helpompaa. Kirjoittaessani tarvitsen vain kynän ja paperia, tai tietokoneen.
Taiteen tekemiseen ja esittämiseen tarvitaan hyvin paljon enemmän välineistöä
ja kalliita tiloja. Kirjoitan usein junassa matkustaessani tai yön unettomina
hetkinä; taidetta teen vain työhuoneellani.
Luovuuden tuotoksilla on kuitenkin paljon yhteistä.
Taideteokset, kuten tekstitkin, pyrkivät aina jollakin tavalla vaikuttamaan
katsojaan. Vaikutus voi olla teoksen tai tekstin kaino pyyntö: ”Huomaa minut. Anna minulle hetki aikaa sanoa
sanottavani.” Tai sitten teos tai
teksti voi huutaa, ärsyttää, jäädä kytemään mieleen tai vaatia lisäselvitystä.
Tietenkin toivon, että joskus voisin julkaista kirjan.
Kukapa kirjoittamista vähänkään tosissaan harjoittava ei sellaista toivoisi.
Siinä olen hyvin samanlaisen tunnon äärellä kuin taidenäyttelyä järjestäessäni.
Kyse on halusta luoda kokonaisuus, jonka muut ihmiset pääsevät kokemaan.
Kirjassa, kuten näyttelyssä, musiikkikappaleessa, teatteriesityksessä tai missä
vain taiteenlajissa, esitettävä kokonaisuus on viimeistelty ja jäsennetty
tekijän toivomalla tavalla. Jokainen tekijä toivoo, että kokijalle välittyisi
tunne ja syntyisi kosketuspinta teokseen. Kun saa tekstin tai teoksen
valmiiksi, on kuin palapelin viimeinen pala loksahtaisi kohdalleen. Ja
ajatuksethan ovat jo seuraavassa!
Minja Revonkorpi
Tunnisteet:
intertekstuaalisuus,
Kirjoittaminen,
kuva ja sana,
luovuus
perjantai 6. syyskuuta 2013
Hyvä paha deadline
![]() |
Pauliina Vanhatalo |
Deadlineriippuvaiset tarvitsevat viimeisen mahdollisen
palautuspäivämäärän, jotta he saisivat ryhdytyksi kirjoitustyöhön. Ilman
täsmällistä ”kuolemanlinjaa” tärkeäkin tehtävä siirtyy helposti kiireellisempien
tai mieluisampien töiden tieltä. Tämä harmittaa usein kirjoittajaa itseäänkin.
Deadlinetekstit etuilevat jonossa, ja omaehtoiset projektit joutuvat sen
hännille. ”Kyllähän minä sen suuren romaanin kirjoittaisin, jos joku antaisi
minulle deadlinen!”
Olen joskus ajatellut, että kirjoittamisen opintojen suurin
merkitys on se, että opinnot antavat deadlineja niitä tarvitseville. Kun on
virallinen päivämäärä, johon mennessä novelli tulee palauttaa, tulee
kirjoitettua novelli. Kun on opiskelijaryhmä ja/tai ohjaaja, joka odottaa
tekstiä tiettyyn päivämäärään mennessä, heille ei halua tuottaa pettymystä. Kun
on aika, jolloin opinto-oikeus vanhenee, saa tehdyksi ne vaativammatkin jaksot
ajoissa.
Harva ihminen päätyy kuitenkaan kirjailijaksi ilman, että
hän oppii sitä ennen asettamaan deadlineja itse itselleen. On tietysti
kirjoittajia, joille luova työ on niin suuri nautinto, että sitä on saatava
tehdä säännöllisesti. He lienevät kuitenkin enemmän poikkeus kuin sääntö, eikä
heillekään tuota välttämättä iloa kaikki kirjoittamiseen kuuluva muokkaustyö ja
oikoluku. Useimpien on keksittävä keinoja pakottaa itse itsensä sorvin ääreen, ainakin
jos kirjoittaa muutakin kuin tilaustöitä.
Monella kirjailijalla, myös minulla, on tapana määrätä
liuska- tai merkkimäärä, josta on suoriuduttava päivässä tai viikossa. Lähiajan
tavoitteet toimivat kokemukseni mukaan paremmin kuin epämääräiset uudenvuodenlupaukset,
joissa haaveillaan romaanikäsikirjoituksen valmistumisesta 12 kuukauden sisään.
Sain kesän päätteeksi tähänastisen kirjailijanurani
vaativimman tilaustyön. Minun tuli kirjoittaa 216 000 merkin teksti 6–7
viikossa. Vaikka olen tottunut pitämään itseäni melko kurinalaisena ja tuotteliaana
kirjoittajana, tämä työ koetteli rajojani. Urakan teki hankalaksi myös se, että
deadlineprojekti sattui keskelle elämän suuria muutoksia: muuttoa, remonttia,
lasteni koulun ja päiväkodin aloittamista.
Mutta koska tehtävä oli kiinnostava (ja koska olen varmaan
addiktoitunut kirjoittamiseen liittyviin haasteisiin), otin sen vastaan. Nielin
lievän kauhuntunteen parhaani mukaan. Puoliso lupasi pitää perheen selvillä
vesillä.
Miten syödään norsu? Pala kerrallaan. Jaoin siis ensin
urakan pienempiin osiin. 216 000 merkkiä tarkoitti 36 000 merkkiä viikossa, kun
yhden viikon varasin tekstin työstämiseen. 36 000 merkkiä viikossa tarkoitti
hiukan päälle 7000 merkkiä arkipäivässä. Piirsin kalenterin reunaan taulukon,
josta saatoin ruksia ruudun aina 1000 merkkiä edettyäni.
Ja sitten ryhdyin työhön. Maanantaista perjantaihin minun
oli kirjoitettava 7000 merkkiä ja risat, satoi tai paistoi, huvitti tai ei.
Alussa tekstiä syntyi innostuksen vallassa hieman yli tarpeen, mutta sitten
tuotantolaitos kyllä nopeasti sopeutui odotuksiin. Kun 7200 merkkiä oli
kirjoitettu, tuntui, etten olisi voinut kirjoittaa merkkiäkään lisää. Välillä oli
ylipäätään tuskallisen vaikeaa saada merkkimäärää täyteen, ja kolme lauantaita
menikin kuroessa kiinni viikon tavoitteita. Välillä oli pakko pitää lepopäivä
silläkin uhalla, ettei kiintiö täyttyisi. Ideoiden täytyi antaa laskeutua
vähän, ennen kuin niistä voi kirjoittaa.
Positiivinen yllätys oli, että pystyin kirjoittamaan enemmän
kuin olin odottanut. En edes usko, että syntynyt teksti oli merkittävästi
huonompaa kuin löyhemmällä aikataululla kirjoittamani. Joku voi tietysti
ajatella, että kohtuuttoman deadlinen edessä on lupa kirjoittaa mitä sattuu,
mutta oman kokemukseni mukaan huonosti kirjoittaminen ei ole edes kauhean
paljon helpompaa kuin hyvin kirjoittaminen. (Lukija saa kaikin mokomin suhteuttaa
”huonon” ja ”hyvän” blogimerkinnän kirjoittajan normaalitasoon.) Päinvastoin,
laiskasti kirjoittaminen johtaa vain ongelmiin tekstin myöhemmissä vaiheissa.
Toinen selkeästi havaitsemani ilmiö vaativan deadlinen
kirjoittamisessa olikin, ettei kirjoittaessa ole silloin varaa virheisiin. On
mahdollista viilata ja hioa pikkujuttuja, mutta aikataulu ei anna myöten merkittäviin
rakenteellisiin muutoksiin. Tietoisuus tästä pakottaa ajattelemaan kirkkaasti
ja selkeästi, kun tekee tarinan suuria valintoja. Myös houkutus kulkea tuttuja
ja turvallisia reittejä on suuri.
Kolmas oppimani asia oli, että elämä liian kovalle deadlinelle
alistettuna on kurjaa. ”Ei koskaan enää”, ajattelin monta kertaa urakan aikana.
Perhe-elämä kärsii, tunne-elämä kärsii, hyvinvointi kärsii, terveys kärsii.
Liian monta päivää kirjoitin suklaan ja kevytkokiksen motivoivan ja piristävän
vaikutuksen alaisena.
Nyt kun teksti on palautettu (4 päivää ennen lopullista
deadlinea!) ja se on saanut tilaajan hyväksynnän, olen vähitellen korjannut
urakan aiheuttamia vahinkoja. Olen taas katsellut ympärilleni, levännyt vähän,
yrittänyt reagoida johonkin muuhunkin kuin kalenterin reunan taulukkoon, joka
on kertonut edistymisestäni tai sen puutteesta.
Saan myös suurta iloa siitä, että seuraavalle kirjoitustyölleni
kukaan ei ole määrännyt deadlinea. On vain muutama ajatus, jotka kutsuvat
tarinan pariin. Teksti saa syntyä ja kasvaa omassa rytmissään. Lempeäksi
kannustimeksi olen tosin esittänyt kustantajalle alustavan arvion luonnoksen
valmistumisesta.
Viihteellinen, juonivetoinen kerronta ei välttämättä kärsi
tiukasta deadlinesta. Joskus se antaa kirjoittamiselle jopa tarvittavaa
kipinää. Tätä kyseistä tilaustyötä kirjoitin Veera Vaahterana.
Silti on olemassa toinen kirjoittamisen taso, joka tarvitsee
kaiken ajan, jonka se haluaa. Tekstiä
voi tuottaa, mutta jotkut ajatukset syntyvät vain, jos niitä jää odottamaan ja
kuulostelemaan. Viivytteleminen ja viipyileminen on syytä erottaa toisistaan.
Ensimmäinen voi olla tuhoisaa tekstin syntymiselle, mutta jälkimmäinen on usein
elintärkeää tekstin hengelle.
Viipyilemisen nautinto olkoon siis tulevien deadlinettomien
kuukausieni ihana etuoikeus.
Pauliina Vanhatalo
Kirjailijan fb-sivut
Tunnisteet:
dead line,
kirjailija,
kirjoittaminen ammattina,
kirjoittamisen prosessi,
kirjoitustavat
torstai 22. elokuuta 2013
Kirjasto kasvattaa kirjoittajia
Luen
kahdesti vuodessa kirjoittamisen perusopintojen hakemuksia, joissa hakijat
kertovat kirjoittajan polustaan ja kirjallisesta elämästään. Yksi asia tuntuu
yhdistävän lähes kaikkia tekstejä: kirjaston ahkera käyttö. Kuka on lapsena viettänyt kaiken vapaa-aikansa
kirjastossa, kuka tehnyt joka viikko mummon kanssa retken kirjastoon. Monet
ovat lukeneet suurin piirtein kaiken, mitä lähikirjastosta löytyy. Kiitos
suomalaisen kirjastojärjestelmän, meillä riittää paljon lukeneita hakijoita!
Lähikirjastot
laajenevat maailmanlaajuisiksi verkostoiksi viimeistään yliopiston kirjaston
palvelujen äärellä. Näin lukukauden
alussa on hyvä muistuttaa, että monipuoliset tiedonhaun taidot ovat myös
kirjoittajalle välttämättömät. Jyväskylän
yliopiston kirjasto palvelee hienosti avoimen yliopiston opiskelijoita
tarjoamalla mahdollisuuden esimerkiksi tiedonhankinnan verkkokursseihin tai e-aineistojen etäkäyttöön.
Informaatiotulvassa
luoviminen on kirjoittajan avaintaito. Risto Niemi-Pynttäri kirjoittaa tästä
artikkelissaan ”Kirjoittaminen ja julkisuus tulevaisuudessa”, artikkeli löytyy
teoksesta Kirjoittajan matkassa. Niemi-Pynttäri
käyttää osuvaa sanaparia ”oppinut tietämättömyys” kuvaamaan kirjoittajan kykyä yhdistää
omaan kirjoittamiseen liittyvät intentiot tiedonhaun taitoihin. Avoin mieli on hyvä opas, se saattaa
johdattaa yllättävien löytöjen äärelle.
Mitä
sinä löysit viimeksi kirjastosta?
keskiviikko 26. kesäkuuta 2013
maanantai 10. kesäkuuta 2013
Wienin yliopistolla, puistoissa ja kahviloissa
Viimeinkin olen oppinut
kirjoittamaan puistoissa ja kahviloissa, niistä on tullut toimistojani. Mutta
sitä varten tarvittiin puolen vuoden praktiset harjoittelut Wienissä.
Oikeastaan olen oppinut enemmänkin kuin vain keskittymään omaan tekemiseeni;
nuo paikat tuovat oman panoksensa teksteihin. Ahkera kirjoituspaikan
vaihtaminen merkitsee minulla tuotteliaisuutta silloin kun on tehtävä töitä:
luettava, kirjoitettava, valmisteltava opetusta tai värkättävä tutkimustekstiä.
Sitten on viinilasi ja pitkän viipymisen paikat vapaaseen kirjoittamiseen,
blogeihin ja muistikirjoihin.
Belvederenbarokkipuurtaha on hieman liian kaunis tuottavaan kirjoittamiseen, mutta lukeminen muuttuu
siellä vaivattomaksi, joskus pitkätkin saksankieliset artikkelit soljuvat kuin
suihkulähteen äärellä istuisi.
Schönbrunnin valtavat
maisemapuutarhat sopivat yllättävän hyvin kirjoittamiseen: pieni maastotoimistoksi kutsumani
paikka on siellä jalavan alla. Kuvaavaa on, että kävin ensin puiston
pienemmässä osassa. Mieleni ei ehkä silloin vielä ollut avoin niille avarille,
silmää kuljetteleville näkymille, mitä Schönbrunnin linnan mailla avautuu.
Aivossa tapahtui jotain, kun huomasin, että olin käyttänyt vain toista puolta
tästä puistokapasiteetista.
Useimmiten käyn kuitenkin
Vanhan tammen toimistossa Prater Alleen ulkoilupuistossa, se on vain kymmenen
minuutin kävelyn päässä kämpältäni. Lukemiseen se on liian hyvä, mutta siellä
voi kirjoittaa pitkään, keskittyä, olla täysin poissa kirjoituksen maailmassa.
Vain kastanjankukkien tuoksu on läsnä, näin se tulee jopa lähemmäs kuin
tietoisesti tapahtuisi.
Olen opettanut Wienin
yliopistossa fenno-ugristiikan laitoksessa suomalaista kirjallisuutta, ja
puolen vuoden vierailu alkaa olla ohi. Olen saanut luennoida mm. uusimmasta v.
2000 jälkeisestä kirjallisuudesta. Uusia saksannoksia on ilmestynyt paljon. Ja
koska Suomi on teema-maana Frankfurtin kirjamessuilla v. 2014, me päätimme
kirjoittaa aineistoa verkkoon. Tilasin opiskelijoille arvostelukappaleita, ja
nyt me valmistamme esittelyjä ja esseitä suomalaisesta kirjallisuudesta
verkko-foorumeille, pikku-juttuja saksalaiseen Amazoniin, artikkeleita Wikipediaan
ym.
Vetelen näitä luentoja
englanniksi, koska tiedän että saksani kuulostaisi koomiselta, se veisi huomion
oikeista asioista. Kaikki tekstit ovat kuitenkin saksaa, ja niistä uskallan
keskustella asianomaisella kielellä.
Opiskelijat laativat siis
julkaistavia tekstejä, joita kommentoidaan istunnoissa, ja joita minä myös
editoin. Sellainen ei oikein ole tapana täällä. Alussa eräskin opiskelija luuli,
etten pitänyt esseestä, koska sitä piti kirjoittaa vielä uudestaan.
Editointivaihe tuntuu ehkä hinkkaamiselta, mutta kunhan esseet julkaistaan,
niin opiskelijat ovat varmaan tyytyväisiä.
Luentoja on varsin
paljon, neljä luentosarjaa on menossa viikoittain, ja kaikki on tehtävä alusta
asti. Puistotoimistoissa ja kahviloiden loosheissa on siis työskenneltävä
rivakasti. Mutta kun kerrankin saa mahdollisuuden luennoida v. 2000 jälkeisestä
suomalaisesta kirjallisuudesta Wienissä, niin sen eteen on tehtävä töitäkin.
Valmistelen luentoja
puistojen lisäksi siis aitowieniläiseen tapaan kahviloissa. Iso vihko kynän
alla ja edessä iPad, johon tallennetusta kirjoista ja artikkeleista muokkaan
luentoa. On työskenneltävä sujuvasti ja kehiteltävä asioita rivakkaan malliin,
jos mielii saada kolinaa aikaan luennon päätteeksi. Saksalainen tapa antaa
aplodit - pöydän kannen koputtaminen rystysillä kertoo tyytyväisistä
kuulijoista.
Kahviloissa parasta ovat
yhden hengen looshit, kirjoittamisen kannalta miellyttävät, turvallisuuden
tunnetta luovat leikkikehät. Parhaimmillaan kahvilan väki on kuin lapsijoukko,
jossa mukana on myös joitain, jotka ovat täysin omiin leikkeihinsä
keskittyneitä.
Vanha ja klassinen, mutta
halpa, Eiles on hyvä paikka kirjoittaa. Toisaalta Cafe Conserto, ja sen pienet
pesät viherkasvien luona ja ikkunan alla ovat hyviä. Kirjoittamisen happy hour
siellä sijoittuu iltaseitsemän ja kymmenen välille, musiikki on siellä kovalla
mutta hyvää, sieltä on kuitenkin häivyttävä ennen kuin nuoriso valtaa paikan.
Kirjoittaminen on tapa
ajatella ja elää – opetus ja tutkimuskirjoittamisen jälkeen rentoudun rankasti
vielä intensiivisempien kirjoitusten parissa. Kirjoitan Wien-Pynttäri blogia
aika innostuneena, koska työstän siinä omaa Wieniäni. Syvennän täällä
oloani kirjoittamalla. Kirjoitan myös aika paljon yksityisistä kokemuksistani
eri aiheisiin muistikirjoihin. Ja tietysti wieniläisen sielunelämän ilmauksia
on hyvä ottaa haltuunsa kirjoittamalla – toisin sanoen voin lukea wieniläisiä
ihmisiä ja kirjoittaa.
Risto Niemi-Pynttäri
Tunnisteet:
kirjoittamisen prosessi,
kirjoituspaikat,
kirjoitustavat,
yliopisto-opetus
maanantai 3. kesäkuuta 2013
Erään näytelmän synty
Siitä polkupyöräretkestä
mieheni kanssa muistan kesäillan viileyden ja hiekanrapinan renkaiden alla,
mutta myös idean syntymisen riemuisan hetken. Poljimme kyläteitä pitkin ja
juttelimme niitä näitä, kunnes mieheni mainitsi, että eräs hänen tuttavansa on pumppuasemanhoitaja.
– Minun seuraava näytelmä kertoo pumppuasemanhoitajasta,
minä hihkaisin välittömästi.
En ollut aktiivisesti miettinyt uuden
näytelmän kirjoittamista, mutta jostain syystä tuo yksi sana inspiroi minua
valtavasti. Mieheni polki edellä, ja minä huutelin hänen peräänsä, että
näytelmäni pumppuasemanhoitajalla on varmasti tärkeä homma; hänen vastuullaan
on koko kaupungin olemassaolo. Näin olin muutamassa minuutissa ilman sen
kummempaa pohtimista hahmottanut uuden käsikirjoitukseni lähtöasetelman. Kuvat,
ajatukset ja ideat sinkoilivat päässäni.
Seuraavien viikkojen aikana keskityin
puutarhatöihin, mutta pumppuasemanhoitaja oli jo tullut pysyvästi mukaani. Koska
en halunnut kirjoittaa monologia, aloin kehitellä miehelle sosiaalista
verkostoa. En pyöritellyt asioita enää vain päässäni, vaan istuin usein kynän
ja paperin kanssa nuotion äärellä. Piirtelin kaavioita ja suhdeverkostoja,
kirjoitin dialogeja, punoin juonta. Välillä viskasin arkin tulen saaliiksi ja
aloitin puhtaalta paperilta.
Näiden alkuvalmistelujen jälkeen
aloitin varsinaisen kirjoittamisen, jonka aikana henkilöt tulivat eläviksi,
alkoivat puhua, tuottivat tarinaa ja loivat juonta. Melko varhaisessa vaiheessa
oivalsin näytelmän viimeisen repliikin. Se toi kirjoittamiseen varmuutta, sillä
nyt minulla oli selkeä päämäärä, jota kohdin kuljin.
Yhdeksän kuukautta polkupyöräretken
jälkeen Pumppuaseman käsikirjoitus oli valmis. Noihin kuukausiin mahtui sekä
intensiivistä kirjoittamista että tauoilta näyttäviä pitkiäkin jaksoja, jolloin
prosessi jatkui alitajunnassani. Vastoin aiempia tapojani näytin jo
keskeneräistä käsikirjoitusta muutamille läheisilleni ja kollegoilleni, joilta
saatu palaute oli arvokasta tekstin viimeistelyssä.
Sari Puttosen ohjaama Pumppuaseman
kantaesitys oli viime helmikuussa Lievestuoreella, ja parhaillaan ohjaan itse
sitä Teatteri Ilonassa Kangasniemellä. Olin aiemmin päättänyt jättää ohjaamiset
ja keskittyä kirjoittamiseen, mutta Ilonan kutsua en voinut ohittaa, sillä on
todella hienoa päästä loihtimaan pumppuasemanhoitaja ja muut henkilöt käsikirjoituksesta
näyttämölle. Uskon myös, että ohjaamalla saatan yhden prosessin loppuun ja olen
avoin seuraavalle idealle.
Marita Kärkkäinen
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)